Novice

  • BONCAR JE POSEBNOST BLOŠKE PLANOTE

    Bloška planota je polna edinstvenih posebnosti, med temi je tudi “boncar”. Za tem klancem, ki vodi pri Ribniški dolini in je nekoč predstavljal ključno prometnico za trgovanje, tiči zanimiva legenda. Nekdaj so dejali, kdor bo gor prišel, bo car!
    Ne le legenda, “boncar” je poln anekdot. Prometna povezava je bila nekoč tudi pošteno nevarna. Bločan Polde Mišič nam je predstavil peripetijo iz osemdesetih let prejšnjega stoletja.

    Avtor:Jaka Zalar, Maša Zidar
  • NA BLOKAH VSE PRIPRAVLJENO ZA TEK NA SMUČEH

    Sneg in zimske temperature v tem tednu nam omogočajo vse tiste dejavnosti in rekreacijo, ki se pritičejo zimskemu času. V zadnjih letih je poleg smučanja, morda tudi zaradi visokih stroškov, ki so povezani s tem, priljubljen tudi tek na smučeh. V prihajajočem vikendu, če ste željni te vrste rekreacije se lahko odpravite na Bloke, saj so proge urejene. Za ta konec tedna so napovedane nizke temperature, zato ne pozabite na čebulno oblačenje in če se na tekaške smučke podajate prvič v letošnji sezoni, se prepričajte da je oprema varna in ste v dovolj dobri fizični kondiciji.

    Več >>>

    Avtor:Anja Curk Repič
  • PRIDOBITEV DOVOLJENJA ZA UPORABO GEOGRAFSKE OZNAČBE »IDRIJSKA ČIPKA«

    Idrija je znana po rudniku živega srebra, pa žlikrofih in seveda idrijski čipki. Leto 2000 predstavlja pomembno prelomnico v čipkarstvu, saj je takrat Občina Idrija na Uradu za intelektualno lastnino ime idrijska čipka zavarovala z označbo porekla blaga »Idrijska čipka«. To skladno s slovensko zakonodajo sporoča, da so čipke, ki nosijo oznako geografske označbe »Idrijska čipka«, izdelane na območju Dežele idrijske čipke. Pridobitev dovoljenja za uporabo geografske označbe »Idrijska čipka« se podeljuje enkrat letno. Čipke, ki se lahko zavarujejo z geografsko označbo »Idrijska čipka«, pa morajo izpolnjevati posebne kriterije.

    Več >>>

    Avtor:Anja Curk Repič
  • KUNAVERJEV POHOD BO V ZIMSKI IDILI

    Letošnji zimski Kunaverjev pohod bo potekal v pravi snežni idili. V Turističnem društvu Rakek so veseli tudi, ker je napovedana ugodna vremenska napoved. V soboto, 28. januarja se bodo zbrali na železniški postaji na Rakeku, pohodniki bodo na pot krenili ob 9.30.
    Podali se bodo po notranjskih gričih do Centra šolskih in obšolskih dejavnosti v Rakovem Škocjanu, kjer jih bo čakalo okrepčilo. Pohod se imenuje po Pavlu Kunaverju, pedagogu, jamarju in organizatorju skavtstva, ki se je zavzemal za varstvo naravne dediščine in je prispeval k zaščiti Rakovega Škocjana.

    Avtor:Jaka Zalar
  • PRED NATANKO 140 LETI SE JE RODIL MAKSIM GASPARI

    Pred 140 leti se je v Selščku pri Cerknici rodil slikar in ilustrator Maksim Gaspari. V letih 1903 in 1905 je obiskoval grafično šolo in umetnostno akademijo na Dunaju. Na Dunaju je bil med ustanovitelji umetniškega kluba Vesna. Leta 1907 se je izpopolnjeval v Münchnu, nato se je vrnil domov ter med letoma 1908 in 1911 odprl atelje pri Niku Sadnikarju v Kamniku. Sadnikar je bil vseskozi, tudi v času študija, Gasparijev pomemben mecen. Do leta 1928 je na ljubljanskih srednjih šolah poučeval risanje, nato pa postal restavrator v Etnografskem muzeju v Ljubljani. Leta 1953 je prejel Prešernovo nagrado, od leta 1972 je bil redni član Slovenske akademije znanosti in umetnosti (SAZU). Umrl je leta 1980.

    Kot je na spletni strani SAZU zapisal umetnostni zgodovinar Milček Komelj, je Gaspari od vseh slovenskih likovnih umetnikov že za življenja najbolj prodrl v najširšo, zlasti narodno pripadno kulturno zavest. Poznavalci ga v nasprotju s sočasnimi impresionisti sicer niso šteli v slikarsko ustvarjalno elito, vendar je v svojo umetnost vsrkal toliko našega ljudskega izročila in se tako približal bogastvu slovenske kmečke starožitnosti, da so se z njegovo predstavo o slovenski umetnosti najširši sloji Slovencev že kar množično identificirali in v njegovem delu razpoznavali sodobno ponarodelo umetnost.

    Ilustriral je dela Ivana Cankarja, ki ga je tudi portretiral, in knjigo Kettejevih pesmi ter skupaj z Birollo Pravljice Frana Milčinskega, pozneje pa je ilustriral tudi Jurčičevega Desetega brata. Opremil in likovno obogatil je še nepregledno vrsto knjig, revij, koledarjev in drugih publikacij ter izoblikoval vrsto razglednic, še posebej pomenljivih v znamenju plebiscita za Koroško in prve svetovne vojne. Slikal je častne diplome, tudi sam priložnostno pesnil in deloval kot duhovit karikaturist.

    V slikarstvu se je sprva oprijel motivike ljudske pesmi, tudi z verzi, vrisanimi v slike, sicer pa je upodabljal romarje, berače, desete brate in desetnice ob gozdnih poteh, nabožnih znamenjih ali pisanih čebelnjakih. Njegove figure so bile v osnovi šablonizirane, tako v zanj neizogibni folklorni ljudski noši kot obličjih razigranih otrok, dobrovoljnih žena z avbami in modrih starcev v kožuhih in s polhovkami.

    Na njegovo delo je po Komeljevih besedah smiselno gledati ne kot na zgodovinsko zanesljiv etnološki vir ali dokument, marveč predvsem kot na izrazito idealizirano, prisrčno stilizirano umetnikovo osebno predstavo o ljudskem življenju na slovenskih tleh. Njegova največja na narodopisnem izročilu zasnovana slika je Kmečka svatba, torej motiv, ki je s svojo slikovitostjo značilno zaznamoval naše folklorno obarvane ustvarjalce od Ferda Vesela do Toneta Kralja; naslikal pa je, v znamenju nekdanjih panjskih končnic, tudi Medvedjo svatbo.