V Parku Škocjanske jame so v četrtek obeležili 20-letnico razglasitve kraškega biosfernega območja in 38. obletnico vpisa na seznam svetovne dediščine. Ob tem so čemer v Divači podelili prve certifikate blagovne znamke Unescovega biosfernega območja Škocjanske jame “Tu sem doma”. Devet dobitnikov prihaja iz občin domačega biosfernega območja, kamor sodijo občine Divača, Pivka, Ilirska Bistrica in Hrpelje-Kozina.
Ponudnike, ki bogatijo tako kulinarično kot turistično ponudbo območja, so izbrali, ker pri svojem delu sledijo načelu trajnostnega sonaravnega razvoja, kar je tudi eno glavnih poslanstev Unescovega programa Človek in biosfera. S podelitvijo certifikatov so dobili pravico do uporabe te blagovne in storitvene znamke. Kot so sporočili, v kratkem načrtujejo izdajo širšega poziva, saj želijo nabor ponudnikov še razširiti.
Naravovarstvena območja, vključena v Unescov program Človek in biosfera, utirajo pot zavedanju, da lahko prihodnost gradimo le v sožitju med ljudmi in njihovim okoljem. Enakovredno partnerstvo med človekom in naravo je najvišja vrednota in samo ljudje imamo moč, da jo udejanjimo. Aktivnosti tega programa so vezane na raziskovalne in izobraževalne dejavnosti ter trajnostni razvoj. V. d. direktorice PŠJ Polona Kovačič je ob tem izpostavila odlično sodelovanje Parka s strokovnimi ter izobraževalnimi nevladnimi organizacijami in institucijami na državni ravni: »Primer dobre prakse je naša Mreža šol, v katero je vključenih 13 osnovnih šol, sodelujemo tudi s srednjimi šolami, poleg tega pa je bil park tudi ustanovitelj Mreže univerz in podpornik ustanovitve Unesco katedre za interpretacijo dediščine na Univerzi na Primorskem. Ne gre zanemariti niti našega odličnega sodelovanja z Inštitutom za raziskovanje Krasa ZRC SAZU, ki je nosilec Katedre za krasoslovje na Univerzi v Novi Gorici. Verjamemo, da s tem pomembno pripomoremo k uresničevanju ciljev Unesca.«
Biosferno območje Kras, ki se bo naslednje leto uradno preimenovalo v Biosferno območje Škocjanske jame, je eno od štirih slovenskih geološko, klimatsko in kulturno sicer raznolikih biosfernih območij (poleg Julijskih Alp, Kozjanskega in Obsotelja ter Mure), ki pa so jim skupna bogastvo biotske raznovrstnosti in prepletanje naravnih vrednot s kulturno dediščino. V zadnjih letih so se med sabo tudi bolj povezali. »Le če bodo ljudje ostajali v teh podeželskih območjih, bodo biosferna območja lahko tudi živela. Ne pozabimo, da je bistvo programa Človek in biosfera prav človek v sožitju z naravo,« je vlogo biosfernih območij s sloganom »Tu sem doma« strnila , naravovarstvena nadzornica Parka Škocjanske jame, predsednica Nacionalnega odbora programa Človek in biosfera in članica Slovenske nacionalne komisije za Unesco dr. Rosana Cerkvenik.
V okviru sodelovanja vseh štirih biosfernih območij v Sloveniji ter njihove skupne komunikacijske strategije so pripravili celostna grafično podobo, ki pa je sedaj postala tudi podoba blagovne in storitvene znamke Unesco biosferno območje Škocjanske jame. Znamka prispeva k ohranjanju biološke raznovrstnosti, vzdrževanju in promoviranju kulturne dediščine, prenašanju tradicij in znanj na nove rodove, stara znanja oziroma dediščino pa nadgrajuje z novimi znanji in veščinami. Nosilec znamke je Park Škocjanske jame.
»Namen ni bil zbrati ponudnike le z namenom promocije, pač pa tudi z namenom mreženja, ki je pomembno za širjenje dobrih praks, organizacijo skupnih srečanj in izobraževanj. Nosilci tovrstnih praks so tisti, ki ohranjajo območje živo, varujejo stara znanja in vedenja ter jih nadgrajujejo s sodobnimi praksami, hkrati pa ohranjajo tudi kulturno dediščino in biodiverziteto, ki je na tem koncu našega planeta še izjemno dobro ohranjena. Prav ohranjena naravna in kulturna dediščina so naš največji kapital. Tudi kupci se vse bolj zavedajo pomena trajnostno sonaravno pridelane hrane, storitev in izdelkov. S podelitvijo znamke Unesco biosferno območje Škocjanske jame tem izdelkom in storitvam dajemo še dodatno potrditev, prepoznavnost in zavezo kupcem, da z nakupom podpirajo boj proti biodiverzitetni in podnebni krizi, pa tudi proti krizi človečnosti,« je poudaril naravovarstveni nadzornik parka, predsednik Komisije za upravljanje kolektivne blagovne in storitvene znamke Unesco biosferno območje Škocjanske jame Borut Kokalj
Foto: Borut Lozej, Park Škocjanske jame