Minuli konec tedna so prebivalci Loške doline zgroženi objavili posnetke graščine Koča vas z udrto streho. Zdi se, da je odšla rakom žvižgat še ena grajska stavba na Slovenskem. Renesančno graščino so v drugi polovici 16. stoletja zgradili gospodje Hallerji, po požaru leta 1674 pa je dobila baročno podobo.
Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS) namerava stanje na terenu preveriti v čim krajšem času. V skladu z Zakonom o varstvu kulturne dediščine je za objekt kulturne dediščine dolžan skrbeti lastnik, razlagajo. Kdo je, na zavodu ne vedo, nameravajo pa izvedeti in nato o zadevi obvestiti Inšpektorat za kulturo in medije pri Ministrstvu RS za kulturo. Drugih pristojnosti pa ZVKDS nima, dodajajo.
Po naših informacijah je lastnik dvorca podjetnik Miha Kušar iz Ljubljane.
Spomnimo, da je Koča vas je za slovensko kulturno zgodovino izjemno pomemben objekt. V njem je konec 17. stoletja živela baronica Ester Maksimilijana Coraduzzi. Njena hči Maria Isabella se je poročila z baronom Marenzijem iz Trsta. Mati in hči sta si dopisovali v slovenskem jeziku. Njuna pisma danes veljajo za enega izmed dokazov, da takrat slovenščine niso uporabljali le nižji sloji in da v očeh plemstva ni bila manjvreden jezik.
Dvorec Koča vas se je v slovensko literarno zgodovino drugič zapisal še med obema vojnama v letih 1933 in 1934, ko je v njem iskal miru in navdiha pesnik Oton Župančič. V Koča vasi je nastal Župančičev pesniški ciklus Med ostrnicami ter nekatere druge pesmi in risbe. Dvorec je bil takrat v rokah družine Schollmayer-Lichtenberg. Graščino je pridobil izjemen gozdarski strokovnjak, pa tudi pomemben zgodovinar območja, kjer je deloval, Henrik pl. Schollmayer-Lichtenberg. Njegova hči Greta (Margareta), je morala dom zapustiti po 2. svetovni vojni. In v graščino ni nihče več vlagal denarja, niti denacionalizacijski upravičenci ne.
Oton Župančič je svoji gostiteljici Greti oponesel nemška priimek in ime graščine. Tako so v njegovi pesmi ostrnice šepetale: »Me nismo Hallerstein, smo Koča vas!«
Kmalu tudi to ne več.
Foto: Mario Žnidaršič
Avtor:Maruša Mele Pavlin